poniedziałek, 19 sierpnia 2019

Wybór Julianny - Anna J. Szepielak (95/2019)


Tytuł: Wybór Julianny
Autor: Anna J. Szepielak
Wydawnictwo: FILIA
Rok wydania: 2019
Ilość stron: 460

Anna Szepielak nie wydaje kilku powieści rocznie. Jest to jedna książka na rok, lub dwie (jak w tym roku) z racji wznowienia wcześniejszego wydania. Każda książka za to warta jest każdego dnia oczekiwania ponieważ kunszt językowy, dopracowanie, dialogi, tło historyczne to dla mnie mistrzostwo.


Wybór Julianny opowiada historię rodów Zarzewskich i Laskowiców. Młodziutka polska starościanka Julianna wychodzi za starszego od niej szlachcica litewskiego. Przez wiele lat cierpi upokorzenia i nieudane małżeństwo a jedynym światełkiem dla niej jest jej córeczka Felicja. Gdy jednak cóka osiąga wiek odpowiedni do małżeństwa i familia chce ją oddzielić od matki, a srogi ojciec pijak nie przejmuje się losem swojej jedynaczki. Matka stolnikówny podejmuje desperacką walkę o wolność i szczęście swojej córki. Z zaufanymi ludźmi ucieka ze swojej złotej klatki i stara przedostać się do Rzeczypospolitej do swojego wuja sędziego. Nie jest to jednak takie proste gdy się jest ściganą, gdy konfederaci porywają króla Augusta Poniatowskiego, gdy nie można poruszać się głównymi szlakami a jedynie leśnymi ścieżkami. 

Jednocześnie z wątkami z 1800 roku w powieści pojawiają się losy potomków Julianny. Historia przedstawiona ponad sto lat później kiedy to prawnuczka starościanki Barbara stara się spisać losy swojej rodziny, odnajduje stare listy, dokumenty i zapiski, które pokazują, ze losy Julianny i Felicji były bardziej skomplikowane niż mogło by się wydawać.

Powieść Wybór Julianny to drugi tom cyklu Dziedzictwo rodu. Autorka radzi, aby czytanie zacząć od początku ja jednak przeczytałam tylko drugi tom i nie sądzę, abym miała wielkie braki. Co nie zmienia faktu, że całą sobą pragnę nadrobić lekturę. Powodów jest mnóstwo, a na pierwsze miejsce wysuwa się to, iż autorka na tle historycznym tworzy cudowne historie, ogromnie ciekawe, pouczające, mądre. Nigdy nie powiedziałabym, że do tego stopnia zainteresuje mnie powieść historyczna, ale Anna Szepielak potrafiła tak połączyć fikcję literacką oraz fakty historyczne, że podczas czytania dowiadujemy się ciekawych rzeczy o naszym kraju a jednocześnie z wielką przyjemnością śledzimy losy bohaterów. 


Bohaterowie! Ha! Odważne, szlachetnie urodzone kobiety odbiegające od stereotypów potulnej, cichej, ułożonej oraz honorowi, odważni mężczyźni! Julianna oczarowała mnie swoją postawą, walką o córkę, odwagą, sprytem, inteligencją, poświęceniem w imię miłości rodzicielskiej. Pan Zarzewski, który był jedyną życzliwą Juliannie osobą w dworze jej męża to może niezbyt bogaty, ale honorowy, uczciwy mężczyzna, szanujący kobiety i chroniący je za wszelką cenę. Jeśli chcecie dowiedzieć się jak odnosili się prawi mężczyźni do kobiet, jak okazywali im szacunek to musicie przeczytać tę powieść. Oczywiście nie wszyscy mężczyźni tacy byli ale jeśli już to obecne pokolenie zdecydowanie powinno brać ze szlachciców przykład.

Podoba mi się język powieści. Autorka spędziła zapewne mnóstwo czasu nad dialogami pomiędzy bohaterami ponieważ język jakim operują jest żywcem wyjęty z tamtej epoki. Czyta się to jednak z łatwością, przyjemnie a w moim przypadku od razu pozwoliło mi się to doskonale wczuć w klimat XVIII wieku. Wielkie uznanie również za ogrom pracy jaką autorka wykonała przy wątkach historycznych. Wszystko musiało zostać sprawdzone, wiele książek zapewne zostało przeczytanych, aby powieść była jak najbardziej realna.

Zdaję sobie sprawę, że niektóre osoby przy spotkaniu z powieścią historyczną odczują zniechęcenie, pomyślą, że będzie wiało nudą. Zaręczam jednak, że nie będzie tak w tym przypadku - powieść była tak ciekawa, że czytałam ją na stojąco w kolejce do odprawy na Ukraińskiej granicy. A spędziłam tam 4 godziny i książkę skończyłam. Myślę, ze to najlepsza rekomendacja! Polecam z całego serca, jestem pewna, że się nie zawiedziecie. A ja już nie mogę doczekać się trzeciego tomu tego cyklu, który zapewne odkryje jeszcze wiele tajemnic głównych bohaterów.


Moja ocena: 10/10

DOROTA



Za możliwość przeczytania powieści dziękuję wydawnictwu FILIA



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz