wtorek, 12 maja 2020

Przez - Zośka Papużanka (48/2020)





Tytuł: Przez
Autor: Zośka Papużanka
Wydawnictwo: Marginesy
Ilość stron: 296
Rok wydania: 2020


On jest artystą, widzi świat przez obiektyw apartu. Wynajmuje mieszkanie na przeciwko bloku, w którym mieszka jego żona. Porzucił ją pięć lat temu, bez słowa, bez pożegnania, jakby nigdy nic. Teraz wrócił by ją obserwować, podglądać i robić zdjęcia. 
Po co wrócił?
Czego chce?
Wyraźnie widać w nim ślady choroby psychicznej, potrzebę odizolowania się, a jednocześnie konieczność dominacji. Jest jak myśliwy- poluje na swoją ofiarę zza firanki i czeka na właściwy moment, aby zrobić kolejne zdjęcie.

Kiedy zobaczyłam opis książki to od razu postanowiłam, że muszę ją przeczytać. Lecz po paru stronach stwierdziłam, iż to nie jest zwykła powieść z dialogami. Mamy do czynienia z tekstem, myślami bohatera - mężczyzny, o którym wiemy niewiele. Nie ma tu imion, opisów osób czy sytuacji. Czasami są wyjęte myśli z kontekstu. 

PRZEZ jest to przede wszystkim powieść o obsesyjnej chęci posiadania idealnego świata by móc nad nim zapanować.  A ten idelany świat kreowany będzie przez pryzmat aparatu bo przecież każde zdjęcie można zrobić jeszcze raz. Podglądamy tutaj człowieka o osobowości zaburzonej, ciągłej potrzebie dominacji i wiecznej krytyce w stosunku do kobiety, która wszystko robi źle w jego mniemaniu. Wiecznie nie zadowolony on i staająca się ona. Nie każdy musi znęcać się nad drugą osobą fizycznie, psychiczne znęcanie jest mocniejszą formą przemocy. 

Na pewno ta powieść bedzie niezwykłą ucztą dla osób lubiących prozę. Nie jest to prosta książka, którą czytasz w każdym miejscu, potrzeba ciszy i skupienia.  Liczyłam na zagadkę, tajemnice, szaleństwo i zbrodnie, ale jej nie dostałam. Za to miałam okazję przeczytać coś wogóle nie w moim stylu za to coś innego, nieprzewidywalnego i dobrego. 

Książka jest napisana w bardzo specificznym stylu, nietuzinkowym. Forma oraz narracja, która wywołuje dużo emocji. Autorka jest w swojej twórczości bardzo orginalna i ciężko bedzie komukolwiek skopiować tak niezwykły styl. Dzięki temu, że Zośka Papużanka wyszła poza utarte schematy, wręcz wywróciła je do góry nogami, została nominowana do Nagrody Literackiej Nike. 

Na pewno jeszcze nie raz sięgnę po ksiażkę tej autorki i wam również polecam. 

Moja ocena 8 /10
Monika 

Za możliwość przeczytania książki dziękujemy wydawnictwu Marginesy 

1 komentarz:

  1. Mam tę książkę w planach i jestem jej bardzo ciekawa 😊
    Pozdrawiam
    subjektiv-buch.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń