sobota, 11 lipca 2020

Ćma - Ewa Los (73/2020)



Tytuł: Ćma
Autor: Ewa Los
Wydawnictwo: Novae Res
Rok wydania: 2020
Ilość stron: 748

Ta książka powala swoją grubością, ale o dziwo szybko się przez nią płynie. A dzieje się tyle co w dobrych trzech powieściach a nie jednej.

Ćma to historia młodej dziewczyny Marty, pochodzącej z małego miasteczka, która marzy o dostatnim, wygodnym życiu. Gdy odwiedza ją bogata kuzynka Marta razem z chłopakiem dopuszczają się okropnego czynu i decydują ns ucieczkę do innego kraju. Życie dziewczyny od teraz bardzo się komplikuje ale pomocną dłoń wyciąga do niej obcokrajowiec, w dodatku muzułmanin. Ich ponowne spotkanie następuje dopiero po latach a życie Marty nigdy już nie będzie takie samo.

W moim odczuciu z tej powieści powinny powstać trzy a nie jedna. Czasem dzieje się tutaj za dużo i za chaotycznie ale mimo wszystko fabuła wciąga bardzo. 

Początek powieści i zachowanie głównej bohaterki tak mnie drażnił, że do tej pory nie mogę dojść do siebie. Zachowywała się tak głupio, naiwnie, infantylnie, że nawet jej dalsze losy i zmiana zachowania nie są w stanie zetrzeć tego niesmaku. 

Autorka porusza problem związku z muzułmaninem, różnic kulturowych, religijnych i ja, będąc po lekturze powieści o polkach więzionych przez muzułmanów, kobiet uzależnionych od nich cały czas czekałam na takie bum w tej powieści. Wyczekiwałam momentu kiedy coś się posypie, coś się stanie i uwierzcie mi dzieją się różne rzeczy. 

Wielowątkowość nie gubi czytelnika, ale zdecydowanie niektóre wątki można by pociągnąć dalej i bardziej rozwinąć. Samo zakończenie pozostawiło we mnie niedosyt i chciałabym więcej. 

Podsumowując powieść nie jest spektakularna, ale czyta się ją szybko i przyjemnie dzięki lekkiemu stylowi autorki. Porusza kilka poważniejszych problemów ale jest taką zwykłą obyczajówką dla relaksu. Ja nie żałuję czasu na lekturę mimo paru ale... A was będę zachęcać do tej książki jeśli lubicie bohaterów muzułmańskich i ich kulturę.

Moja ocena 7/10

DOROTA

Za możliwość przeczytania powieści dziękuję wydawnictwu Novae Res


2 komentarze:

  1. Brzmi intrygująco więc będę miała ja na uwadze.
    Pozdrawiam 😀
    www.wspolczesnabiblioteka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Właśnie się nad nią zastanawiałam. Nie przepadam za bohaterami muzułmańskimi. Sama nie wiem... Chyba jednak odłożę na później zakup tej powieści /albo zrezygnuję/. Dzięki za recenzję/ pomogła/.

    OdpowiedzUsuń